fbpx

 

 

Kirjoitin viikko sitten jutun blogiimme siitä, miten Facebook-arvontoja voi hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa, voit lukea jutun täältä. Jutussa totesin, että onnistuessaan arvontakampanja voi tuoda verkkokaupalle lukemattomia uusia sivukäyntejä ja sitä kautta myyntiä. Facebook-arvonnat ovat hyviä, mutta vieläkin parempi markkinointikeino on integroida verkkokauppaan blogi.

Tässä kirjoituksessa kerron sinulle mm:

  1. Kuinka hyödyntää blogia verkkokaupan markkinoinnissa
  2. Millaisia juttuja blogissa kannattaisi julkaista
  3. Mitä tekemistä blogilla on hakukoneoptimoinnin kanssa

 

Usein törmään työssäni siihen, että blogi koetaan jotenkin todella työlääksi työkaluksi. ”Ei minulla ole siihen mitään kirjoitettavaa”, ”ei ole aikaa sitoutua”, ”mistä keksin aiheita” jne. Blogista ei kannata tehdä kauhean korkeaa kynnystä itselle. Otamme jokainen lähes päivittäin kuvia kännykällä, joita julkaisemme sitten mm. instagramissa. Blogin voisi ajatella olevan vähän vastaavanlainen työkalu; muutama ihana, huoliteltu kuva ja pari sanaa kuvasta, niin se ei välttämättä muuta kaipaa. Kuten tiedämme, ihmiset ovat hyvin kärsimättömiä netissä ja he rakastavat lyhyitä, selkeitä tekstejä, joita on helppo lukea ja miellyttävä katsoa. Siitä on hyvä aloittaa ja pikkuhiljaa sitä tekstiä alkaa tulemaan. 😊

 

Hyvä blogikirjoitus herättää tunteita, koskettaa, ravistelee

 

Kun aikanaan itse pyöritin verkkokauppaa, kirjoitin samalla blogia, joka oli integroitu verkkokauppaan. Valitsin blogin aiheiksi keskustelua ja tunteita herättäviä aiheita, tarinoita erilaisista naisista. Kuvat blogiin otin teemaan sopivista asukokonaisuuksista erilaisten ja eri-ikäisten naisten päällä. Kirjoitin kerran jutun, missä pohdin kauppiaan näkökulmasta sitä, miten monille pluskokoisille naisille tuntuu olevan kamalan vaikeaa tulla vaateostoksille. Olin vasta laajentanut valikoimaani myös pluskokoihin, ja oli ihan mahtava fiilis, kun löysimme yhdessä asiakkaan kanssa hänelle sellaisen asukokonaisuuden, joka oli sekä hyvännäköinen, että myös tuntui hyvältä.  Kuvat blogijuttuun otin eräästä plus-kokoisesta mallista, joka oli kaunis ja itsevarma. Juttu lähti leviämään eri sosiaalisen median kanavissa kulovalkean tavoin ja sitä jaettiin satoja kertoja. Voitte uskoa, että kun olin linkittänyt kuvateksteihin tuotteet verkkokauppaan, niin niitä meni ihan valtavasti, etenkin juuri pluskokoja!

Hyvä blogikirjoitus on sellainen, joka on mielenkiintoinen, tarjoaa lukijalle jotain hyötyä tai lisäarvoa, on markkinointikonsti ilman, että se tuntuu lukijasta mainokselta.

 

Kirjoita blogia, löydy hakukoneilla

 

Sen lisäksi, että mielenkiintoista juttua jaetaan sosiaalisessa mediassa, ja sitä kautta saadaan kävijöitä sivuille, löydyt myös paremmin hakukoneilla. Kun kirjoitat relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, tulkitsee Google sen niin että sivusi on tärkeä, lukija viihtyy sivustollasi ja löydyt sen vuoksi paremmin hakutuloksissa. Blogitekstiin on myös hyvä sirotella muutama tärkeä avainsana, etenkin otsikoihin, mutta niiden liiallisessa viljelemisessä on oltava varovainen. Hyvä sisältö blogissa luo uskottavuutta ja tuo sinut esiin asiantuntijana. Silloin sinuun ja palveluihisi on helpompi luottaa ja ostamisen kynnys madaltuu huomattavasti. Itse en esimerkiksi ostaisi hakukoneoptimointipalveluja keneltäkään, joka ei osoittaisi osaamistaan esimerkiksi blogikirjoituksessa.

Aloita blogin kirjoittaminen jo tänään! Älä tee siitä isompaa mörköä mieleesi kuin se todellisuudessa on. Madalla kynnystä, älä aseta liian korkeaa rimaa. Jos tarvitset apua blogialustan tekemiseen, blogiaiheiden ideoimiseen tai muuhun, niin me Utumedialla olemme sinua varten, ota yhteyttä!