fbpx

Facebook on nykyisin pullollaan erilaisia arvontakampanjoita- ja miksi ei olisi, saavathan ne onnistuessaan ihan valtavasti ilmaista orgaanista näkyvyyttä Facebookissa.

Arvontakampanja on oivallinen keino esitellä esim. uutuustuote tai vaikka uudet nettisivut. Oikein toteutettuna se voi antaa sinulle myös arvokasta tietoa asiakkaistasi, jota voit hyödyntää markkinoinnissa. Arvottavan palkinnon ei tarvitse olla suuri tai arvokas, riittää että siihen on helppo osallistua.

Minulla oli aikanaan naistenvaatteiden verkkokauppa jonka markkinointiin hyödynsin Facebook-arvontoja usein. Pääsääntöisesti kuvio meni niin, että valitsin valikoimastani 2-4 asua tai asustetta, joista osallistuja valitsi mieluisimman ja kommentoi sen kommenttikenttään. Tässä yksi esimerkkiarvonta:

” 🌸A R V O N T A🌸
Saatiin kaupalle ihania laukkuja ja asusteita niin laitetaanpas meijän ihanien asiakkaiden ja seuraajien kunniaksi jakoon huivi/laukkusetti ❤ Kommentoi, kumpi setti sopisi sinulle paremmin niin olet mukana arvonnassa! 🙂 Jos et uskalla jättää onnesi varaan, niin nämä on tilattavissa myös meijän verkkokaupasta  www.esimerkkisivu.fi. Arvonta suoritetaan 26.10. Facebook ei oo mukana arvonnassa. Ihanaa, jos myös jaat julkaisun! ❤ ”

Tämä arvonta tavoitti yhteensä 470 368 ihmistä ja julkaisuun sitouduttiin 85 815 kertaa. Aika hyvä näkyvyys yhden laukun ja huivin hinnalla, jotka maksoivat minulle yhteensä n. 30 euroa.

Call to action

Mitä muuta se toi yritykselleni? Pelkällä näkyvyydellä ei vielä laskuja makseta. On aina olennaisen tärkeää, että jos tavoitteenasi on tehdä kauppaa tai saada asiakas ottamaan esim. yhteyttä, niin laita siihen julkaisuun se ”call to action” ja sivuston linkki! Itse laitoin verkkokaupan osoitteen, josta asiakas pääsi suoraan tilaamaan arvonnassa olevat tuotteet, ja tarttuipa mukaan monesti myös muuta kivaa mitä verkkokaupastani löytyi. Lisäksi sain paljon liikennettä verkkokauppaani ja vaikka käynti ei läheskään aina johtanut ostopäätökseen, auttoi liikenne kertomaan Googlelle, että sivusto on kiinnostava ja se taas auttaa Googlen hakunäkyvyydessä.

Facebookin arvontasäännöt

 Uusimmat säännöt kannattaa aina tarkistaa Facebookin omilta sivuilta mutta arvontaan voi osallistua joko tykkäämällä julkaisusta tai kommentoimalla julkaisua. Jakaminen ei saa olla arvontaan osallistumisen ehtona, mutta siihen saa kyllä osallistujia kehottaa. Kommentointi on mielestäni paras vaihtoehto, sillä silloin arvonnan voittajalle on helppo ilmoittaa voitosta suoraan yksityisviestillä.

Arvontaan kannattaa laittaa aina jokin houkutteleva kuva. Näyttävän ja oikean kokoisen kuvan facebook-kampanjaan saat helposti luotua esim. Canvalla, tässä pieni opasvideo siitä.

Onnea kampanjan suunnitteluun, jos tarvitset apua Facebook-arvonnan suunnittelussa ja toteuttamisessa, jotta saisit siitä parhaimman hyödyn irti niin ota yhteyttä meihin!