Luonnollinen hakukonenäkyvyys
Hakukonenäkyvyydellä tarkoitetaan mahdollisimman parasta sijoittumista Googlen tai muiden hakukoneiden hakutuloksissa ilman maksettuja mainoksia.
Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa moni asia verkkosivuilla. Sivuston näkyvyys hakukoneissa otetaan huomioon jo sivuston rakennusvaiheessa. Koska hakusanat ovat yksi tärkeimmistä hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä, kannattaa ensimmäisenä miettiä tarkkaan mahdollisimman hyvin kuvaavia hakusanoja palveluillesi. Juuri niitä hakusanoja, joilla asiakaskuntasi etsii palveluitasi.
Avainsanat
Avainsana tai hakusana on sana jonka käyttäjä kirjoittaa hakukoneeseen etsiäkseen jotain internetin maailmasta. Avainsana voi olla yhdestä sanasta kokonaiseen lauseeseen. Määrittele aina tarkkaan oman palvelusi hakusanat vastaamaan sitä mitä palvelujesi käyttäjä kirjoittaa hakukoneeseen.
Riittävästi tekstiä
Google ja muut hakukoneet pitävät uutta sisältöä kotisivuilla erittäin tärkeänä. Säännöllisin välein tuotetulla uudella sisällöllä on suuri merkitys hakukoneoptimointiin. Tekstiä suositellaan olevan vähintään 300 sanaa per sivu, joten panosta sisältöön!
Skaalautuva sivusto
Sivusto skaalautuu käytettävän laitteen mukaan. Mobiiliystävällisestä sivustosta tykkää myös hakukoneet.

Käyttäjäkokemus
Helposti navigoitava, selkeä ja nykyaikainen sivusto houkuttelee jäämään sivustolle. Jos asiakas poistuu samantien sivustoltasi se näkyy myös hakukonetuloksissa. Tuota siis relevanttia sisältöä kotisivuillesi, joka kiinnostaa potentiaalista asiakasta.
Linkityset
Kotisivujen sisäiset linkitykset ovat yksi tärkeä osa hakukoneoptimointia. Sisäisellä linkityksellä tarkoitetaan linkkejä, jotka ovat omilla sivuillasi ja niitä klikkaamalla voi siirtyy sivusta toiselle. Vielä arvokkaampia ovat linkitykset, jotka tulevat ulkopuoliselta sivustolta sinun omille kotisivuille, esim. yhteistyökumppanin sivustolta.
WordPress
WordPress-alusta on jo lähtökohtaisesti hakukoneystävällinen. Tiettyjen lisäosien ansiosta voidaan löydettävyyttä vielä parantaa.