Hakukoneoptimoinnin perusteet

Uudet sivut juuri julkaistu hienolla designilla ja toiminnoilla, sitten vain odotellaan sivuille kävijäryntäystä! Ehkä saatoit ajatella näin ensin, mutta miksi niitä asiakkaita ei kuitenkaan sivustolle kuulu?

Panosta sisältöön

Jotta Google-näkyvyys paranisi, on tärkeää huomioida muutama seikka nettisivuilla. Uudet sivut eivät koskaan näy Googlessa heti ensimmäisten viikkojen aikana. Ensin Google arvioi, kuinka luotettava sivusto on ja kuinka tärkeää tietoa sivusto tarjoaa käyttäjille. Ensimmäinen asia jo sivustoja tehdessä on siis panostaa sisältöön. Luo käyttäjää hyödyttävää, kiinnostavaa sisältöä sivuille vähintään 300 merkkiä, tuhat merkkiä alkaa olla jo aika hyvä määrä. Kun Google huomaa, että käyttäjä viihtyy sivuillasi, se tulkitsee sen niin että sivuillasi on relevanttia käyttäjää hyödyttävää tietoa, jolloin se rankkaa sivustosi paremmin hakutuloksissa.

Sivuston rakenne helppokäyttöiseksi

Sivustojen rakenne kannattaa miettiä sellaiseksi, että siellä on helppo navigoida ja käyttäjä löytää etsimänsä ilman turhia klikkauksia. Ylävalikon linkit on hyvä miettiä niin, että ne sisältävät avainsanan, ja se on linjassa sivun osoitteen kanssa. Otsikoinnissa ja leipätekstissä kannattaa huomioida myös, että ne sisältävät tärkeitä avainsanoja, mutta tekstin täytyy kuitenkin olla ymmärrettävää ja helppolukuista, eikä se saa kuitenkaan olla kyllästetty avainsanalla. Google ymmärtää myös synonyymeja ja taivutusmuotoja.

Lisää sivustokartta Search Consoleen

Uuden sivuston näkyvyyttä Googlessa voi nopeuttaa lähettämällä sivuston sitemap Googlelle. Lisää siis sivuston sivukartta Search Consoleen. Tällöin Googlen robotit indeksoivat sivuston nopeammin, joka edesauttaa näkyvyyttä. Search Console tarjoaa myös paljon hyödyllistä dataa siitä, kuinka ihmiset ovat löytäneet sivuillesi, jolloin voit hyödyntää tätä tietoa avainsanojen optimointiin. Sivustokartan lisäät helposti Search Consoleen Yoast SEO -lisäosan avulla.

Optimoi kotisivujen kuvat

Kotisivuille lisättävät kuvat on tärkeää pienentää sopivan kokoisiksi jotta ne eivät hidasta sivuja turhaan. Jos kotisivut ovat kovin hitaat ja latautuvat hitaasti, Google ei tätä arvosta. Muokkaa ja pienennä kuvat niin, että ne ovat vain sen kokoisia kuin näkymä vaatii. Hyvä ja helppo keino muokata kuvat web-kokoiseksi on netistä löytyvä Canva, graafisen suunnittelun online-ohjelma. Voit katsoa Canva-tutorial videon täältä. Hakukonenäkyvyyttä ajatellen kannattaa kuvatiedostot nimetä jo tietokoneen kansioon jollakin tärkeällä kuvaan liittyvällä avainasanalla. Huomioi myös, että kuvien Alt-tekstit on kuvaavia.

Linkitä sivut näkyville

Linkit ovat kotisivujen näkyvyyden kannalta avainasemassa. Ne ovat sisällön lisäksi tärkein yksittäinen seikka jolla voit merkittävästi parantaa hakukonenäkyvyyttä. Sivustosi linkkejä voit lisäillä mm. yrityshakemistoihin, somekanaviin jne. Tässäkin asiassa sisältö on kuitenkin ykkönen. Luo sivuillesi sisältöä, joka tuottaa lukijalle lisäarvoa ja herättää halun jakaa julkaisua.

Näillä vinkeillä pääset jo hyvään alkuun sivuston hakukonenäkyvyyden parantamisessa.

Jätä kommentti