Miksi yrityksellä kannattaa olla kotisivut?

Riittävätkö pelkät Facebook-sivut yritykselle?

Kuulen monesti pienyrittäjien perustelevan kotisivujen puutetta sillä, että yrityksellä on jo Facebook-sivut, niin omille kotisivuille ei ole tarvetta. Jos kuitenkin mietit, mikä on yleisin syy siihen miksi ihminen klikkaa Googleen, niin tiedon etsiminen. Parhaiten menestyvät ne, jotka tarjoavat kattavaa tietoa tuotteista/palveluista kotisivuillaan ja löytyvät hakukoneilla.

 Facebook on oivallinen keino olla potentiaalisten asiakkaiden kanssa vuorovaikutuksessa, näin ostamisen kynnyskin madaltuu kun ihminen yrityksen takana tulee tutuksi. Facebookissa voi jakaa ajankohtaista tietoa, mielenkiintoisia linkkejä, arkisia päivän tapahtumia ja ystävänpäivä postauksia, silloin tällöin myös julkaisuja uutuustuotteista, mutta lähtökohtaisesti Facebook ei ole se paikka, jossa myydään. Mietipä hetki, jos sinun feedisi täyttyisi pelkistä mainoksista, en usko että jaksat olla kauan kyseisen yrityksen seuraajana.

Kun potentiaalinen asiakas haluaa tietoa yrityksesi tarjoamista palveluista/tuotteista, niin hän etsii sitä ensimmäisenä kotisivuilta. Jos sinulta ei löydy kotisivuja, siirtyy asiakkaasi kilpailijan sivuille, ja tässä kohtaa pelisi on jo menetetty. Sen lisäksi, että luot yrityksestäsi ammattimaisen kuvan omistamalla ammattimaiset nettisivut, tavoitat myös huomattavan paljon suuremman joukon ihmisiä, sillä läheskään kaikki potentiaaliset asiakkaat eivät ole Facebookissa ja ovat tällöin myös tiedon ulottumattomissa.

 

Kivijalkakauppias, jolla on kotisivut nappaa parhaat diilit

Myös kivijalkaliikkeet hyötyvät omista kotisivuista. Kuten jo aiemmin kirjoitin, ihminen hakee yleensä tietoa ensimmäisenä Googlesta. Hän haluaa tutustua tuotteeseen rauhassa, lukea muiden kokemuksia ja arvosteluja tuotteesta ja punnita vaihtoehtoja ensin rauhassa. Vasta tämän jälkeen asiakas etsii lähimmän tuotteen ja arvannet varmaan, mistä? No netistäpä tietenkin. Kaupat tekee se, joka on netissä ilmoittanut myyvänsä tuotetta/palvelua. Olet varmaan huomannut, että etsiessäsi tuotetta myyvää liikettä Googlesta, se tarjoaa sinulle useimmiten maantieteellisesti lähimpänä olevat vaihtoehdot! Tiedätkö jo konstit, millä varmistat näkyvyytesi paikallisesti Google-hauissa? lue pieni oppaamme hakukoneoptimoinnista

Millaista sisältöä nettisivuilla kannattaisi sitten olla?

Lähtökohtaisesti kannattaa tarkastella asiaa siltä kannalta, millaista tietoa itse etsisit.

Tässä muutama vinkki:

Mieti mihin ongelmaan tuote tuo ratkaisun

Miten tuote ratkaisee kyseessä olevan ongelman

Asiakas/käyttäjäkokemukset

Video-ohjeet ja vinkit tuotteen monipuoliseen käyttöön

Selkeät tuotekuvat

Ammattilaisen vinkit

Usein potentiaalinen asiakas haluaa myös tutustua tuotetta myyvään yritykseen. Kannattaa siis panostaa yritysesittelyyn. Kuvat tiimin jäsenistä ja yrityksen historia luovat luotettavan kuvan yrityksestä.

Edellä mainittujen hyötyjen lisäksi, kotisivut ovat ehkä ainut julkaisualusta, jossa sinulla on täysi määräysvalta, ja saat täysin itse päättää sisällöstä. Olet ehkä jo hhuomannutkin, mutta esim. Facebook pienentää kokoajan yrityssivujen julkaisujen orgaanista näkyvyyttä ja kohta on pakko ottaa maksullista mainontaa jos haluaa että julkaisut näkyvät ihmisille. En hämmästyisi, vaikka Facebook-sivut yritykselle tulisi jossain välissä kokonaan maksullisiksi.

 

Höpötystä

Blogikirjoituksissamme höpötellään nettisivuihin ja mainontaan liittyvissä asioista. Laidasta laitaan juttuja. Jos kiinnostaa kuulla uusista blogikirjoituksista, niin liityppä meidän sähköpostilistallemme. Jaamme postauksia säännöllisen epäsäännöllisesti. Sivun alareunasta pääset lliittymään!

Jätä kommentti